Tips voor hotels

Interesse om je hotel toegankelijk(er) te maken voor meer mensen? Dat hoeft helemaal niet moeilijk of duur te zijn. De ene locatie leent zich er natuurlijk makkelijk voor dan de andere maar soms maak je met een kleine aanpassing veel verschil. Overigens, een zitje onder de douche wordt steeds vaker toegevoegd in een luxe badkamer. En ook ouderen mensen zijn vaak geholpen met een beugel bij het toilet.

Realiseer je je dat er veel verschillende beperkingen zijn en dus ook verschillende wensen (en eisen). Bovendien, de één is flexibeler dan de ander in het ‘overleven’ in een iets minder toegankelijke omgeving dan de ander. Kan de ene rolstoeler zich prima redden in jouw kamer, dan betekent dat niet dat alle rolstoelers zich kunnen redden.

1. Toegankelijkheid echt goed aanpakken?
Niets is zo jammer als wanneer je er na de verbouwing achter komt dat het net niet handig is. Wil je even een check of je op de goede weg zit? Bouwtekening doornemen? Weten welke douchestoel je kiest? Neem gerust contact met mij op!

2. Basisregels
Leen eens een rolstoel (bij de thuiszorg of het plaatselijke verzorgingshuis) en rijd er mee door je accommodatie, je merkt snel waar de opstakels zijn. Over het algemeen gelden de volgende vuistregels:

Badkamer
– Hoogte toilet, douchestoel en bedden tussen de 48 en 52 cm.
– Voldoende ruimte om met de rolstoel naast de toilet en douchestoel te staan, reken 90 cm vrije ruimte aan minimaal 1 kant.
– Aan beide zijden van het toilet opklapbare beugels
– Onderrijdbare wastafel, dus geen mooie kast eronder. Kies een mooie lange spiegel tot op de wasbak, dan kan iedereen zich zelf zien
– Geen douchebak en douchedeuren oid. Wel een douchezitje en beugel. (Let op waar je het stoeltje hangt tov de kraan, kan je erbij als je op de stoel zit en stoot je niet je hoofd? Bij voorkeur dus op de andere muur dan de kraan)
– Antislipvloer in de badkamer. Liefst geen drempel(tje) naar de kamer ivm tillift.

Slaapkamer
– 90 cm doorgangen en deuren, drempels maximaal 2 cm, of anders een opritje (let op, niet te steil!)
– Kies een makkelijk schoon te maken vloer
– Fijn zijn elektrisch verstelbare bedden, kies liefst geen ‘ziekenhuisbed’. Hoog-laag bedframes kunnen ook gewoon in een bedombouw geplaatst worden.
– Hou voor gewone bedden ook weer 48 tot 52 cm aan in hoogte

De Theeplaats, rolstoelvriendelijke badkamer
B&B De Theeplaats, rolstoelvriendelijke badkamer, douchestoel en toiletbeugels zijn wegneembaar

3. Niet mooi?
Veel hotels zijn bang dat de aanpassingen de kamer minder aantrekkelijk maakt voor gasten die er geen gebruik van maken. In de praktijk valt dat mee, hotels geven juist vaak aan dat ‘mindervalide’ kamers vaker volgeboekt zijn. Bovendien er zijn echt mooie aanpassingen in de handel. Het merk Sanmedi heeft bijvoorbeeld mooie wegneembare (en gelijk verstelbare) badkamervoorzieningen. Bij vakantiehuisje de Anja Hoeve hebben ze hiervoor gekozen. Ook wegneembaar zijn de beugels van Jadacare.

4. Flexibele aanpassingen
Niet iedereen is hetzelfde, daarom is het handig wanneer je in kan spelen op de wensen van je gasten. Denk aan een toiletverhoger, wandbeugels met zuignappen, wegneembare opritjes etc. Op marktplaats staat veel te koop. Overigens zijn veel (extra) hulpmiddelen ook te huur bij de thuiszorgwinkel. Zoals bijvoorbeeld een hoog-laag bed of douchestoel. Je kunt dit aanbieden aan je gasten (tegen een geringe meerprijs).

5. Wees duidelijk in je communicatie
Voor gasten met een beperking is het erg prettig wanneer je van te voren precies weet hoe het er uit ziet. Zet een plattegrond of foto’s/video op je website. Mensen weten dan precies waar ze aan toe zijn en komen niet voor verrassingen te staan. Zij kunnen dan zelf bepalen of het voor hen geschikt is. Alleen de term rolstoelvriendelijk zegt niet zo veel.

 

Eelke met eigenaresse Anne-Marie bij de opening van hun nieuwe rolstoeltoegankelijke appartementen bij De Köller in Hertme.

Ik kom graag bij jou dromen!

Ik ga regelmatig op pad voor hotels, verkeersbureau’s en reisorganisaties. Wat je van mij mag verwachten zijn authentieke, inspirerende en goed onderzochte artikelen, blogs, foto’s en video’s over reizen in een rolstoel. Ik inspireer graag mede-rolstoelers (weer) op pad te gaan maar net zo lief wil ik ondernemers motiveren hun mooie plek rolstoeltoegankelijk te maken.

Daarnaast geef ik regelmatig presentaties op congressen of bijeenkomsten van patiëntenverenigingen en voor de reisbranche. Gegarandeerd dat iedereen enthousiast naar huis gaat met een koffer vol ideeën!

Kan ik iets voor jouw of je organisatie betekenen?  Ik kijk altijd uit naar leuke samenwerkingen, nieuwe bestemmingen en bijzondere initiatieven op het gebied van reizen met een handicap. Heb je een idee, meer informatie nodig of vragen? Neem contact met mij op via contact.

Goed om te weten: je kunt geen positief verhaal kopen. Als ik een plek test, deelneem aan een evenement of reis, meld ik altijd eerlijk en authentiek over mijn ervaringen. Mocht ik onverwacht echt niet tevreden zijn dan kies ik er meestal voor er niet over te schrijven.